Již v devadesátých letech se programátoři společnosti Monotype pokoušeli vypěstovat nový formát písma, který měl přinést revoluci v typografii, a ulehčit tak běžnému grafikovi rutinní práci s písmem. V současnosti se tato snaha vrátila v plné síle, a to za svitu reflektorů na pódiu ATypI 2016 ve Varšavě, kde se skupina vážených pánů v havajských košilích rozhodla dát tomuto experimentálnímu formátu ještě jednou šanci.
Písmo Kultivar se snaží odpovědět na semestrální zadání a pokouší se stavět na jednoduchém principu základní abecedy. Začátkem zimního semestru jsem pomocí rešerše určil směr a započal práci na písmu, které vychází ze statické a jednoduché geometrické kostry bezpatkového písma (grotesk), a následně jsem rozehrál hru v mantinely ohraničeném hřišti tvarů jednotlivých znaků — mnou navržené základní abecedy (verzálek). Tuhle genetickou informaci dále upravuji a vytvářím nové řezy.
Z pohledu práce designéra se mnohdy stane, že je potřeba doladit sílu jednotlivých parametrů. Moje řešení se pohybuje v prostoru vědomých úprav s jednotlivými titulkovými řezy. V řezech (Line) a (Slot) dochází k nasilování tahů, řez (Stone) připomíná efekt tesaného písma, řez (Rush) manipuluje s vnitřním prostorem tahů, řez (Tear) se snaží o trhliny v hmotě písma. Řez (Ring) skládá titulkovou variantu abecedy z nastavitelných bodů. Řez (Meta) vytváří organickou hmotu, hraje se a dekonstruuje obrysy základního řezu velké abecedy. (Stress), (Slide) a (Slew) rozbíjí základní stavební tahy jednotlivých liter a ponechává prostor pro manipulaci uživatele.
Toto písmo lze použít jak v statické tištěné formě, tak v animované formě, při sazbě pro web. Mimo titulkových řezů lze kvalitně využít i základní textový řez (Base) s minuskami jako klidný nosič textové informace.